Friday, November 26, 2010

LuCu BeRiKTibAr...

Assalamualaikum W.B.T...

Kali ini ana nak berkongsi beberapa kisah lucu beriktibar yang perlu kita fikir dan renungkan...Buat iktibar bagi diri ana sendiri serta sahabat2 yang ana sayangi...Terkadang kita lupa diri kita sebenarnya...apa yang kita nampak hanyalah keburukan orang lain...

*****************************

Lucu ya, duit rm50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid..Tapi begitu kecil bila dibawa ke supermarket.

Lucu ya, 45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk satu cerita komedi.

Lucu ya, betapa lamanya 2 jam berada di masjid tapi betapa cepatnya 2 jam berlalu saat menonton wayang di panggung.

Lucu ya, susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan saat berdoa atau solat, tapi betapa mudahnya mencari bahan bersembang dengan kawan-kawan.

Lucu ya, betapa seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu pertandingan pasukan bola jadi kegemaran kita, tapi betapa bosannya bila imam solat tarawih di bulan Ramadhan bacaannya lama dan panjang.

Lucu ya, susah sangat untuk membaca Al-Quran dalam sehari, tapi majalah hiburan dan novel 100 halaman pun habis dilahap.

Lucu ya, orang ramai berebut paling depan untuk menonton bola atau konsert, dan berebut cari saf paling belakang ketika solat supaya boleh keluar cepat.

Lucu ya, kita perlu undangan seawal 3-4 minggu sebelum untuk majlis ilmuwan supaya boleh dimasukkan dalam agenda kita, tapi untuk menonton wayang, annual dinner atau hi tea jadual kita boleh diubah sekelip mata.

Lucu ya, susahnya orang mengajak menyebarkan dakwah, tapi mudahnya orang menyertai dan menyebar gosip.

Lucu ya, kita begitu percaya apa yang dikatakan dalam email layang di internet, tapi sering mempertikaikan apa yang dikatakan dalam Al-Quran.

Lucu ya, semua orang inginkan masuk syurga tanpa harus beriman, berfikir, berbicara atau melakukan apa-apa.

Lucu ya, kita boleh mengirimkan ribuan jokes dan surat berantai dalam email, tapi untuk mengirim info berkaitan ibadah sering berfikir dua kali.

Lucu ya???

Tepuk dada, tanyalah hati & iman...

************************************

"Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mu'min bahawa sesungguhnya bagi mereka kurnia yang besar dari Allah."
( QS 33:47)

Wallahua'lam...


No comments:

Post a Comment