Wednesday, December 30, 2009

Kenangan Terindah...

Assalamualaikum w.b.t...

hmmm...cepat betul masa berlalu...sedar x sedar kita semakin menjengah tahun 2010. Diam x diam juga hari ni dah masuk 13 Muharram 1431 Hijrah. sudah hampir setengah bulan! rasanya seperti baru je menyambut awal Muharram. Subhanallah, begitulah pantasnya masa berjalan. Hakikatnya, semakin kita memasuki tahun baru semakin tualah usia kita. Dan ini bermakna semakin hampir diri kita ini kepada kematian.Selama itu juga,diri ini tersedar dan tertanya apakah perubahan yang telah dilakukan? Adakah segala amalan yang dibuat semakin bertambah dari dahulunya, atau berkurang,atau masih di takuk lama? apakah diri ini sudah melakukan penghijrahan dalam hidup? Ya Allah, hamba-Mu ini terlalu banyak kelemahannya. Berilah daku petunjuk-Mu Ya Allah dalam mengharungi liku-liku kehidupan ini.
Hari ini masuk hari ketiga ana berada di kampus, memulakan kembali kehidupan sebagai seorang mahasiswi. Selepas ini, rutin kehidupan ana akan kembali padat dengan kuliah, assignment,tugas kelab dan sebagainya. huh,begitulah rutin dalam perjalanan hari-hari ana di sini. Namun,bukanlah kisah kehidupan ana di sini yang ingin dicoretkan. Tetapi cuma luahan rasa rindu ana pada anak-anak buah ana di Visi Cemerlang...hukhukhuk...
Kembalinya ana ke sini, meninggalkan sejuta kenangan ketika berada di Tadika Visi Cemerlang. Selama sebulan bercuti, alhamdulillah dapat ana gunakan peluang itu untuk mencari sedikit ilmu dan pengalaman. Pada mulanya, ana hanya diberi tugas pada bahagian admin. tapi ntah macam mana disuruh mengajar murid persediaan ke tahun 1. huu...terkedu juga ana waktu tu. Jadi,dengan lesson plan yang dibuat last minute berjalan juga lah kelas ana selama 4 jam tu. Cabrannya? Ya Allah...bukan senang juga nk kawal budak2 tu. walaupun dah nak masuk tahun 1, tp mereka masih kanak2.memang kene banyak sabar.hehe...Irfan Hadif, ni la budak yang paling 'aktif' sekali dalam kelas tu. disuruh duduk,dia berdiri.disuruh diam,dia bercakap.adoiiyaii...

Afiq, salah sorang anak buah ana..=)

Kelas sampai pukul 12. Bila loceng tamat kelas berbunyi, riuh rendahlah tadika tu dengan suara2 mereka. Bagi yang separuh hari, mereka akan tunggu kehadiran ayah atau mak yang akan mengambil mereka pulang. Bagi yang sampai petang pula,mulalah sesi baru dengan menyediakan makan tengah hari mereka, mandikan dan solat zohor berjemaah. lepas tu mereka akan mulakan kelas tambahan mereka. ha,waktu ni pula budak yang berumur 3,4 dan 5 tahun akan diasingkan dengan 6 dan 7 tahun. Lepas diberi susu,tidurlah mereka..hehe

Si comel Hannah


Irfan yang pintar

Pada waktu petang ni pula, barulah ana melakukan kerja2 di bahagian admin. Menyediakan modul untuk sesi pembelajaran tahun depan, membuat bahan2 atau alat bantu mengajar dan mengemas kini data2 murid baru. Alhamdulillah,ana bersyukur sangat kerana diberi peluang ni. Sungguh,segala yang ana dapat di sana terlalu berharga buat ana dan menjadi panduan bagi ana yang insyaAllah akan menjadi seorang guru nanti. Inilah kenangan terindah ana yang tak dapat ana lupakan. Buat Pn. Nazira, Kak Hasny, Kak ayu, Kak Tasya dan Kak aziah, syukran di atas segala jasa kalian yang sudi memberi tunjuk ajar dan bantuan selama ana di sana. Didoakan semoga kalian dapat melaksanakan tugas dengan baik dalam memberi ilmu kepada mereka semua. Dan buat semua adik2 yang comel di sana, semoga kalian dapat menjadi anak yang soleh solehah, dan menjadi pewaris generasi ummah yang terbilang.InsyaAllah...=)

kak Tasya & Danish. mcm anak beranak je kan?







Saturday, December 26, 2009

When I Am Wrong...

When I am wrong
Give me a chance
To learn from my mistake
Give me a chance
To go forward again
When I am wrong
I know I may make you angry
But please...please don't scold me
Please don't regard me as an enemy
Please try to fraternize with me
When I have done wrong
I hope somebody will forgive me
Somebody will guide me
Somebody will inspire me
I believe I can learn from my mistakes
I believe I can forge on
So please...try to understand me
When I am wrong
I need Your love, guidance, and motivation
This my plea
My fervent prayer...

Sahabat...

SAHABAT...begitulah gelaran bagi mereka yang kita anggap sebagai insan yang akan bersama kita di kala susah dan senang. Setiap manusia di dunia ini memerlukan sahabat dalam kehidupannya. Selain daripada keluarga, sahabatlah antara insan yang rapat dengan kita,dan adakalanya sahabta lebih mengetahui rahsia hati kita daripada keluarga sendiri. Mungkin kerana sahabat merupakan mereka yang seusia dengan kita,yang lebih memahami jiwa kita dek kerana rentak dan gelodak jiwa yang sama. Namun, tidak semua sahabat yang kita anggap benar2 seorang sahabat yang sejati. Jika tersalah pilih,sahabat boleh menjadi gunting dalam lipatan yang bisa menghiris dan merobek sebuah nama persahabatan itu.
Di sini,ana selitkan beberapa jenis sahabat yang boleh kita renungi bersama dalam mencari dan juga menjadi seorang sahabat dalam erti kata yang sebenar. Sekadar perkongsian...
  • Sahabat pengampu

Dia setuju dengan semua yang kita lakukan,dalam segala hal sama ada betul atau salah. Dia tidak berani untuk menjelaskan kebenaran. Di hadapanmu dia memuji, di belakang dia merendah diri.

  • Sahabat hipokrit

Bersahabat dek kerana hal-hal lampau atau hal-hal mendatang. Dia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong, dan jika ada kesempatan membantu dia menyatakan ketidaksanggupannya.

  • Sahabat pemboros dan suka hiburan

Dia menjadi kawan jika kamu suka pesta, suka berkeliaran dan melepak pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan. Kerana itu juga kamu akan terjebak dalam segala anasir yang tak pernah dilihat dan dialami. Arak,dadah,rokok,ganja,maksiat dan sebagainya mula menguasai diri.

  • Sahabat yang tamak

Sifat tamak sentiasa ada. Dia tamakkan segalanya. Dia hanya meminta dan memberi dan dia hanya mementingkan diri sendiri tatkala apa yang ada, hanya dia sahaja yang hendakkanya. Dan kamu,dibiarkan sahaja.

  • Sahabat panas baran

Tahap kemarahan berbeza menurut keadaan,tapi yang pasti perasaan amarah kerap menguasai diri. Kamu sendiri tidak akan tahu sebabnya, tetapi kamu akan merasai lantaran menjadi objek barannya.

  • Sahabat ikut sahabat

Generasi muda kini lebih cenderung dengan aktiviti sosial mereka. Lihat sajalah di pusat-pusat membeli-belah, baik lelaki mahupun perempuan bertebaran di sana sini. Ikut sahabat yang mempunyai pemikiran yang cetek menyebabkan kamu akan terjerumus ke dalam dunia mereka yang tiada hala tuju. Yang pasti,kamu akan binasa.

  • Sahabat pemimpin

Dia memimpin kamu ke jalan yang benar. Dia akan membantu kamu menikmati kejayaan demi kejayaan. Dia juga sentiasa memberi tunjuk ajar dalam pelajaran mahu pun masalah-masalah lain. Kamu harus menghargainya. Jika tidak,tiadalah kawan yang akan mendampingimu.

  • Sahabat susah dan senang

Susah dan senang dia akan lalui bersama. Walaupun payah menempuh, dengan yakin dia menyatakan tiada apa yang mustahil. Kamu harus mengambil iktibar, jadikanlah sebagai petunjuk dan pedoman.

Sahabat senang dicari tetapi kebaikan yang ada sukar diteliti. Berhati-hatilah memilih sahabat, tetapi jangan terlampau memilih sehingga tidak ada yang sanggup berkawan. Kerana kita mereka bahagia, kerana mereka kita dibinasa..wallahua'lam

Wednesday, December 23, 2009

Cinta Allah

Cinta kepada Allah merupakan perkara yang paling tinggi sekali dan itulah tujuan kita yang terakhir. Kesempurnaan seorang manusia itu terletak dalam cinta kepada Allah. Cinta kepada Allah ini hendaklah menakluki dan menguasai hati manusia seluruhnya. Andainya tidak dapat seluruhnya, maka sekurang-kurangnya hati itu hendaklah cinta kepada Allah melebihi cinta kepada yang lain.
Sabda Nabi ;
" Belum sempurna iman seseorang itu hingga ia mencintai Allah dan Rasulnya lebih daripada yang lain"
Selain itu,terdapat juga satu doa yang telah diajar oleh Nabi kepada sahabatnya;
"Ya Allah,kurniakanlah kepadaku cinta terhadap-Mu dan cinta kepada mereka yang mencintai-Mu, dan apa-apa saja yang membawa aku hampir kepada cinta-Mu. Dan jadikanlah cinta-Mu itu lebih berharga kepadaku dari air sejuk kepada orang yang dahaga."
Demikianlah indahnya cinta Allah, yang seharusnya wujud dan tertanam dalam hati setiap hamba-Nya. Tidak dapat dinafikan, setiap makhluk di dunia mempunyai rasa cinta mencintai dalam hati mereka. Cinta dapatlah ditakrifkan sebagai kecenderungan kepada sesuatu yang seronok dan nyaman. Kenyataan ini dapat dibuktikan dengan lima pancaindera kita yang setiap satunya mencintai apa yang memberi keseronokan atau kepuasan. Mata cinta kepada benda yang indah, telinga cinta kepada bunyi yang merdu dan sebagainya. Namun, terdapat deria yang keenam atau keupayaan pandangan yang letaknya di dalam hati. Melalui inilah kita mengenal keindahan dan keagungan kerohanian.
Orang yang memandang atau meletakkan cinta itu pada yang zahir akan mengatakan kecantikan itu terletak pada keindahan rupa bentuk yang dilihat pada mata kasarnya. Hakikat sebenarnya orang sebegini buta kepada kecantikan akhlak dan keperibadian yang hakikatnya lebih indah daripada kecantikan zahir. Apabila kita gunakan perinsip ini terhadap cinta kepada Allah, maka kita akan dapati bahawa Dia sajalah sepatutnya kita Cinta. Mereka yang tidak Mencintai Allah itu ialah kerana mereka tidak Mengenal Allah itu. Apa sahaja yang kita cinta kepada seseorang itu, kita cintai kerana itu adalah bayangan Allah. Kerana inilah kita cinta kepada Muhammad (S.W.T.) kerana baginda adalah Rasul dan kekasih Allah; dan cinta kepada orang-orang alim dan orang-orang warak itu adalah sebenarnya cinta kepada Allah.
Antara sebab yang boleh menyemarakkan cinta :
  1. Seseorang itu menyempurnakan cintanya terhadap diri sendiri dan secara langsung menuju kepada cinta Allah.
  2. Manusia itu cinta kepada orang yang menolong dan memberi kurniaan kepada dirinya. Maka,hakikatnya yang memberi pertolongan serta apa sahaja niat serta keinginan yang baik adalah daripada Allah SWT.
  3. Cinta yang ditimbulkan dengan cara renungan atau tafakur tentang sifat-sifat Allah, kuasa dan kebijaksanaannya.
  4. Cinta merupakan perkaitan rapat antara manusia dengan Tuhan, yang dimaksudkan oleh nabi dalam sabdanya,

" Sesungguhnya Allah jadikan manusia menurut bayangan-Nya."

Firman Allah kepada Nabi Daud ;

" Hamba yang paling aku cintai ialah mereka yang mencari Aku, bukan kerana takut akan hukum-Ku atau hendakkan kurniaan-Ku, tetapi adalah semata-mata Aku ini Tuhan."

Sama-samalah kita meluaskan rasa cinta kita kepada telah mencipta kita dengan segala kesempurnaan. Sesungguhnya, cintaku ini hanyalah untuk-Mu, Ya Allah...

Tuesday, December 15, 2009

Bentengi Iman dengan 5 kekuatan...

Sebutir biji benih yang disemai dan diharapkan tumbuh membesar dan berbuah mestilah dipagari daripada serangan musuh yang mampu merosakkan semaian. Begitulah diibaratkan iman kita. Setelah berusaha mencari dan menyuburkannya, haruslah kita mengawal dan membentenginya daripada serangan dan anasir-anasir yang boleh merosakkannya. Tanpa pagar atau benteng yang kukuh, iman pastinya terancam daripada musuh iaitu nafsu dan syaitan. Menurut Imam As-Syafie, iman haruslah dibentengi dengan 5 kekuatan :
  1. Yakin

Benteng yang terpenting dalam menjamin sahnya iman individu tersebut. Dalam hal ini, perkara yang perlu diyakini adalah rukun iman yang enam dan segala yang berkaitan dengannya. tiada keyakinan terhadap satu perkara boleh merosakkan iman. Oleh itu, kita perlu berusaha dalam menyuburkan keyakinan diri melalui ilmu pengetahuan khusunya ilmi tauhid dan belajar melawan keraguan yang boleh menggoyahkan keyakinan kita.

2. Ikhlas

Ikhlas menjadi penentu dalam penerimaan amalan kita oleh Allah SWT. Apabila kita ikhlas, Allah akan menerima segala amalan yang dilakukan. Ikhlas adalah meniatkan sesuatu yang dilakukan ataupun ditinggalkan kerana Allah. Hakikatnya, ikhlas adalah rahsia Allah yang tidak diketahui oleh sesiapa pun.

Namun,Islam membuat garis panduan bagi mengukur hati dan membentuk diri supaya benar-benar ikhlas. Bagi orang yang ikhlas, mereka tidak mengharapkan sesuatu melainkan keredhaan Allah. Pandangan dan pujian manusia tidak diendahkan sama sekali. Itulah tanda ikhlas

3. Mengerjakan amalan sunat

Amalan sunat seperti solat sunat, membaca Al-Quran dan bersedekah hendaklah diamalkan bagi menguatkan iman. Amalan sunat ini dapat mengemaskan dan melengkapkan amalan wajib yang dilakukan. Dalam melaksanakannya,perlu diingat janganlah mengabaikan dan melalaikan amalan wajib yang dilakukan sebagai seorang muslim.

4. Istiqamah beramal

Beristiqamah atau sikap tetap beramal perlu ada dalam diri individu bagi mengawal imannya daripada dicemari oleh musuh-musuh iman. Perkara penting dalam beramal adalah mengekalkan amalan itu yakni istiqamah walaupun sedikit. Sabda Nabi, "sebaik-baik amalan itu adalah amalan yang kekal walaupun sedikit."

Dalam hadis Qudsi, Allah menyatakan, "Hai hambaku, mengapa kamu berasa jemu beramal sedangkan Aku tidak pernah jemu memberi pahala kepadamu." Juteru, banyakkanlah melakukan amal ibadah walaupun sedikit kerana kita tidak tahu amalan yang mana dinilai oleh Allah.

5. Disiplin

Dalam beribadah, tatasusila serta tertib haruslah dijaga kerana itu merupakan adab melakukan ibadah kepada Allah. Perkara ini harus diberi perhatian dan diambil berat keran ulama tasawwuf sepakat mengatakan, " Yang banyak menjauhkan hamba itu daripada Allah bukan kerana tidak cukupnya ilmu dan amal, tetapi kerana kurangnya adab dalam melaksanakannya."

wallahua'lam

Saturday, December 12, 2009

Munajat Seorang Hamba

Di kala malam sunyi sepi
Banyak insan tenggelam dalam mimpi
Musafir yang malang ini pergi membasuh diri
Untuk mengadapmu oh Tuhan
Lemah lututku berdiri
Dihadapan-Mu tangisanku keharuan
Hamba yang lemah serta hina
Engkau terima jua mendekati
Bersimpuh di bawah duli kebesaran-Mu
Tuhan...
Hamba belum pasti
Bagaimana penerimaan-Mu
Di kala mendengar pengaduanku
Ku yakin Kau tak mungkiri dalam wahyu
Yang Engkau nuzul
Kau berjanji menerima pengaduanku
Dan Kau berjanji sudi mengampunkanku
Dari segala dosa yang kulakukan
Ampunan-Mu Tuhan lebih besar dari kesalahan insan
Hamba yakin pada keampunan-Mu...Tuhan
Bukan tidak redha dengan ujian
Cuma hendak mengadu pada-Mu
Tempat hamba kembali nanti di sana...
Terimalah...Ya Allah...

Ciri-ciri Taqwa...

  1. Ingat dua perkara
  • Kebaikan orang kepada kita. Lebih-lebih lagi kita perlu ingat dan mensyukuri segala nikmat dan limpah kurnia Allah SWT kepada kita yang tidak ternilai harganya.
  • Kesalahan kita kepada orang lain hendaklah sentiasa diingati dan hendaklah kita memohon maaf atas kesalahan yang dilakukan. Yang lebih perlu kita ingat, dosa-dosa dan kederhakaan kita kepada Allah.

2. Lupa dua perkara :

  • Lupakan segala budi, jasa dan kebaikan kita kepada orang. Jangan diungkit-ungkit dan dikenang.
  • Lupakan kejahatan orang terhadap diri kita. Lebih-lebih lagi hendaklah kita lupakan segala kesusahan dan ujian, musibah atau mala petaka yang Allah timpakan kepada kita.

Sunday, December 6, 2009

Lelaki & Wanita yang Cantik...

  • Kecantikan Lelaki

Kecantikan seorang lelaki bukanlah dilihat pada rupa fizikal,tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik adalah :-

  1. Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan
  2. Lelaki yang sedia menerima segala teguran
  3. Lelaki yang memberi madu,setelah menerima racun
  4. Lelaki yang tenang dan lapang dada
  5. Lelaki yang baik sangka
  6. Lelaki yang tidak pernah putus asa

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad S.A.W merupakan kecantikan sempurna seorang lelaki...

  • Kegagahan Wanita

Kegagahan seorang wanita bukan terletak pada kepejalan otot badan, tetapi pada kekuatan perasaan. Wanita yang gagah adalah :-

  1. Wanita yang tahan menerima sebuah kehilangan
  2. Wanita yang tidak takut pada kemiskinan
  3. Wanita yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan
  4. Wanita yang tidak meminta-minta agar dipenuhi segala keinginan

Kegagahan wanita terletak di atas teguhnya iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Saidatina Khadijah adalah kegagahan sempurna seorang wanita.

Sekadar renungan dan perkongsian kita bersama. Sama-samalah kita muhasabah diri dalam mencari keredhaan Allah. Sememangnya sukar bagi kita untuk menjadi sempurna seperti sempurnanya Nabi Muhammad mahupun Khadijah. Namun seharusnya kita berusaha dan berikhtiar memperbaiki serta meningkatkan prestasi diri ke arah kebaikan demi mencari rahmat dan kebahagiaan hidup dunia & akhirat. Seperti firman Allah, Allah tidak akan mengubah nasib seseorang itu melainkan dia berusaha mengubah nasibnya dirinya.

Akhir kalam, istiqamahlah dalam setiap amalan kebaikan dan perubahan yang dilakukan, carilah dan rebutlah peluang hidup yang telah diberikan kepada kita dengan amalan-amalan kebaikan dan kebajikan yang bisa membawa kita ke jalan Allah. Moga kita semua sentiasa berada di bawah perlindungan dan keredhaan Allah s.w.t insyaAllah...


Thursday, December 3, 2009

Pendelik Cinta

Pemelahu getas berdarah
Melar dendam yang memancar
Laungan sayu
Di manakah nyawa
Berlumangkan sangsi lalu
Penyesalan, kebencian
Gusar bergenta
Akulah pendelik cinta
Lasa pada kata setia
Raupan harapan
Ku rawakkan dalam kegelapan
Dalam diam jeritan kubisikkan bertalu-talu
Ku rayu dalam raungan belasku ditangkis lalu
Akulah pendelik cinta
Lasa pada kata setia
Raupan harapan
Kurawakkan dalam kegelapan
Melar dendam yang memancar
Laungan sayu
Di manakah nyawa...
Song by waheeda

Thursday, November 26, 2009

" Dan bagi tiap-tiap umat, kami syariatkan ibadat menyembelih korban (atau lain-lainnya) supaya mereka menyebut nama Allah sebagai tanda syukur akan pengurniaan-Nya kepada mereka; iaitu binatang-binatang ternak yang disembelih itu. Kerana Tuhan kamu semua adalah Tuhan yang maha Esa, maka hendaklah kamu tunduk taat kepada-Nya dan sampaikanlah berita gembira (Wahai Muhammad) kepada orang-orang yang tunduk taat."
Al-Hajj:34

Hati Yang Pulang...

Dalam sepi kumencari,
Suara yang bisa menghiburkan hatiku,
Kini,
Daku pasti,
Suara itu yang dapat melenyapkan,
Segala kecelaruan yang bersarang di benakku,
Itulah suaraMu!
Dalam kegelapan,
Ku mencari cahaya,
Yang bisa membimbing diriku,
Kini,
Diriku bertambah pasti,
Cahaya itu,
Yang mampu menerangi lorong-lorong hatiku,
Itulah cahaya cintaMu.
Dalam kesesatan,
Kumencari jalan pulang,
Jalan yang bisa membawaku ke destinasi cinta yang hakiki,
Agar diri tak rebah,
Hanyut pada jalan kebinasaan,
Kini,
Telah kutemui,
DiriMu yang bisa membawaku,
Pada gerbang cintaMu.
Engkaulah pemilik hatiku!
Ya, daku pasti!
Tidak bisa lagi,
Ku palingkan hati ini,
DariMu...

Sampaikanlah...

Segala puji bagi Allah yang mendidikku,
Dan menghilangkan kebutaan mataku,
Dan yang menunjukkan jalan yang lurus,
Yang memuliakan dan meneguhkan hujahku,
Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w,
Sebaik2 makhluk keturunan manusia,
Kepada keluarga,sahabat2nya yang mulia,
Dan orang yang berjalan di jalannya dan mengikutinya.
Ini puisi untuk orang yang berjaya,
Yang memiliki cita-cita setinggi bintang di langit,
Untuk mereka yang memiliki tekad yang kuat,
Daku persembahkan kepadamu,
Wahai saudara-saudaraku.
Wahai orang yang mengharapkan kemuliaan,
Dan berjalan menggapai Firdaus dan keredhaan,
Dengarlah,kusampaikan nasihat dan kerjakanlah ia,
Berusahalah selagi nyawa dikandung badan.
Aku berlindung kepada Allah s.w.t,
Daripada rendahnya cita-cita,
Lemahnya tekad,
Hinanya tujuan,
Buruknya tabiat dan longlainya jiwa,
Semoga Allah sentiasa memberkati umat seIslamku.
Ya Tuhanku,
Sampaikanlah ia kepada mereka...

Saturday, November 21, 2009

Merindukan Allah S.W.T



Cinta...adalah perpautan jiwa seseorang terhadap sesuatu yang dipandang dapat melazatkan atau membahagiakan. Jika perpautan itu lebih kuat, hal itu dinamakan rindu sehingga seseorang rela menjadi hamba kepada kekasihnya, sanggup mengorbankan segala yang dimiliki demi kekasihnya. Masih ingatkah kita pada kisah Zulaikha ketika teramat mencintai Yusuf as sehingga sampai ke puncak kerinduan? Dia rela mengorbankan segala harta dan kecantikannya. Dia memiliki emas permata kalung dan leontin serta tujuh puluh unta. Namun, semua itu sanggup dikorbankan demi cintanya kepada Yusuf as...Dia lupa segalanya selain Yusuf kerana kerinduannya yang terlalu dalam. Jika menghadap ke langit, seolah-olah nama 'Yusuf' itu tertulis pada bintang-bintang.

Diceritakan bahawa ketika Zulaikha telah beriman dan telah menjadi isteri Yusuf as, dia suka menjauhi Yusuf. Dia lebih suka menyepi untuk beribadah serta terus beribadah. Ketika Yusuf memanggilnya ke bilik di siang hari, Zulaikha menolak sehingga malam tiba. Apabila Yusuf memanggilnya di malam hari, dia menundanya sampai menjelang siang. Berkata Zulaikha, "Wahai Yusuf, dahulu aku menyintaimu sebelum mengenali Dia. Kini, setelah aku mengenali-Nya, tiada lagi cinta selain untuk-Nya dan aku tidak perlukan penggantinya..."

Yusuf as kemudian berkata, "Sesungguhnya Allah telah memerintahkanku untuk demikian dan Dia mengkhabarkan bahawa Dia hendak mengeluarkan dua orang putera dari rahimmu yang keduanya akan Dia jadikan Nabi." Mendengar perkhabaran itu, Zulaikha lantas berkata "Jika Allah memerintahkanmu demikian dan menjadikan aku sebagai 'jalan' untuk itu, maka aku mentaati perintah Allah..." Kemudian dengan suka hati dia melayani Yusuf.




Abu Tawwab telah bersyair menyebutkan tanda seorang Mubib:


Janganlah engkau tertipu.
Seorang kekasih punya tanda.
Punya hadiah untuk kekasihnya.
Pahit bala-Nya dirasa nikmat.
Diterima gembira apa pun yang Dia perbuat.
Tidak diberi pun tidak mengapa.
Kefakiran dianggap penghormatan saja.
Kau lihat keinginannya.
Hanyalah mentaati kekasihnya.
Kau lihat mukanya berseri.
Hanya Dia yang ada di hati.
Dia taat segala ucapan-Nya.



wallahua'lam...

Diolah dprd terjemahan kitab Mukashafah Al-Qulub...

Doa buat sahabat...


DOA UNTUK SAHABATKU…


Bismillah Hirrahmanirrahim..Ya Allah
panjangkanlah umur sahabatku Kurniakanlah
kesihatan yang baik padanya,terangi hatinya
dengan nur pancaran iman.Tetapkanlah hatinya,
perluaskanlah rezekinya, dekatknlah hatinya
kepada kebaikan,jauhkanlah hatinya pada kejahatan,
tunaikanlah hajatnya baik hajat dalam agama,dunia
dan akhirat


Ya Muhaimin
jika dia jatuh hati izinkanlah dia menyentuh hati
seseorang yang hatinya
tertaut padaMu agar tidak terjatuh dia dalam jurang
cinta nafsu?Jagalah hatinya agar tidak berpaling
daripada melabuhkan hatinya pada hatiMu.jika dia
rindu,rindukanlah dia pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu


Ya Allah
Jangan biarkan sahabatku tertatih dan terjatuh
dalam perjalanan panjang menyeru manusia kejalanMu
jika kau halalkan aku merindui sahabatku,janganlah
aku melampaui batas sehingga melupakan daku pada
cinta hakiki,rindu abadi dan kasih sejati hanya
untukMu


Ya Allah…
kurniakanlah sahabatku kesenangan,ketenangan,
kecemerlangan hidup di dunia akhirat kelak..Ameen

Thursday, November 12, 2009

Selamat Hari Lahir!!!




assalamualaikum w.b.t...
Alhamdulillah... syukur ana masih diberi peluang untuk bernafas dan menikmati kehidupan di dunia pada hari ini. 8 hari sebelum paper exam terakhir, dapatlah ana meluangkan sedikit masa menekan keypad2 laptop mencoret seuntai kata...

18 november...satu tarikh yang bernilai pada ana tahun ini. Selain daripada ana akan mengharungi paper terakhir pada hari itu, adik kesayangan ana akan mula memulakan perjuangannya dalam SPM. Kakak doakan dikau berjaya dengan cemerlang. Yang penting, usaha dan tawakkal kpd Allah s.w.t. 18 Nov ini juga merupakan tarikh lahir insan yang amat ana sayangi. Seorang insan yang telah banyak melakukan pengorbanan untuk ana dan keluarga demi memperoleh kehidupan yang baik, yang telah memberi didikan yang baik kepada kami sehingga kami berada di tahap ini. Dialah insan yang bernama AYAH.

Andai ingin ditulis di sini,terlalu banyak jasa dan pengorbanan ayah kepada kami adik beradik, yang tidak terbalas oleh kami walau dengan wang ringgit sekali pun. Ayah, ucapan terima kasih kutitipkan atas segala jasamu mendidik kami, melengkapkan diri kami dengan didikan agama, membantu kami mencapai kejayaan di dunia serta tidak jemu melayan kerenah kami yang selalu memeningkan kepalamu. Ayah, SELAMAT HARI LAHIR diucapkan, luhur dari hati anakmu ini. Semoga ayah dipanjangkan umur, diberi kesihatan yang baik, dimurahkan rezeki serta sentiasa di bawah perlindungan dan rahmat Allah.

Di sini juga, ana ingin mengucapkan selamat hari jadi kepada semua sahabat2 ana yang menyambut hari jadi dalam bulan November ini. Bulan ni ramai betul sahabat ana menyambut hari jadi. kalau beli hadiah, memang kering la poket ana bulan ini,hehe...tapi ana xkisah. Berapa sangatlah nilai hadiah tu jika nak dibandingkan dengan nilai sebuah persahabaan itu,kan?? Bulan ini juga bermakna bagi ana kerana tanggal 15 Nov, jika panjang umur ana genaplah 21 tahun pada hari itu. InsyaAllah.. Apa yang pasti, semakin meningkat usia kita sebenarnya semakin singkat hidup kita di dunia ini. Oleh itu, gunakanlah umur yang telah diamanahkan oleh Allah ini dengan sebaiknya. Sabda Rasulullah s.a.w seperti yang diriwayatkan oleh imam al-Hakim, dari Jabir r.a : "Sebaik-baik kamu ialah yang panjang umurnya, serta baik amalannya"

Kepada sahabat2ku, SELAMAT HARI JADI!!

Sha & Izwan -13 Nov
Hana& Taufik -14 Nov
Miera -15 Nov
Fitri -16 Nov
Ayah -18 Nov
Mus,Zafi&Yan - 25 Nov
Farah -26 Nov
NOVEMBER
banyak idea dalam sesuatu perkara...perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-rubah...otak dan pemikiran yang sangat tajam...cara berfikir lain dari orang lain...berfikiran kehadapan, unik, dan bijak...banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra...penuh dengan idea-idea baru yang luar biasa...sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya...sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia...amanah, jujur, setia, dan pandai berahsia...daya firasat sangat halus dan tinggi...bagus sebagai doktor...cermat dan teliti...personaliti dinamik...tidak hargai pujian...bercita-cita tinggi...terlalu degil dan keras hati...apabila hendak akan diusahakan sehingga berjaya...sangat rajin dan berkemampuan tinggi...kekuatan semangat dan daya juang yang tinggi kepada sesuatu kehendak...pandai mendorong diri sendiri...berani, pemurah, setia, dan banyak kesabaran...mudah ambil berat terhadap orang lain...tak suka marah kecuali tergugat...pandai muhasabah diri...romantik...tidak pasti dengan imbangan kasih sayang...suka duduk di rumah...tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi...^_^




Sunday, November 8, 2009

Haji dan Umrah bukan kerana Allah...


assalamualaikum w.b.t...

Sudah lama juga rasanya ana tinggalkan laman blog ini...bukan menyepi, namun hanya sempat meluangkan masa yang singkat sahaja melawat blog sndiri dan rakan2 yang lain. Final exam sedang melanda sekarang..kire study la...hehe...



Sedar tak sedar,kita sekarang sudah berada di penghujung bulan Zulkaedah. bermakna Zulhijjah bakal menjelang. Sebagai umat Islam, pasti kita ketahui bulan Zulhijjah bulan umat2 Islam menunaikan rukun Islam yang kelima di Tanah Suci Mekah al-Mukarramah..Di dada2 akhbar dan juga di kaca TV kini hampir setiap hari kita disajikan dengan maklumat jemaah2 haji yang kini telah berada di Mekah.Sebak di dada ana melihat lautan umat manusia memenuhi Masjidil Haram..terdetik di dalam hati,bilakah diri ini berpeluang menjejakkan kaki ke sana melakukan ibadah haji.insyaAllah bila sampai seru-Nya.itulah doa ana...



Untuk itu,di sini ana ingin berkongsi sedikit maklumat yang mugkin boleh menjadi panduan dan iktibar kita bersama dalam mengejar haji yang mabrur...



عن أنس بزمالك رضي الله عنه قال

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم يأتي علي الناس زمان يحخ أغنيأء أمتي للنزهة وأوساطهم للتحارة وقراؤهم للرياءوالسمعة وفقراؤهم للمسألة



Ertinya:Daripada Anas bin Malik r.a berkata,telah bersabda Rasulullah s.a.w : Akan datang ke atas manusia suatu zaman di mana ketika itu orang kaya mengerjakan ibadat haji untuk makan angin dan orang yang mempunyai pendapatan sederhana untuk berniaga,dan para ulama kerana riak dan sum'ah manakala orang yang fakir pula mengerjakan haji sambil meminta-minta -H.R Ibnul Jauzi-


Di akhir zaman ini, mungkin tanpa kita sedar berlaku keadaan seperti yang telah diriwayatkan. Tujuan kita mengerjakan ibadat Haji itu adalah semata-mata untuk mencari keredhaan Allah s.w.t. Setiap daripada kita yang berpeluang mengerjakannya seharusnya membetulkan niat dan tujuan kita yang sebenarnya. Bukanlah tidak boleh kita berbelanja di sana,namun janganlah hal itu dijadikan niat ataupun tujuan kita setelah sampai di sana. istiqamahkan hati kita daripada menyeleweng. Apabila berbelanja juga janganlah sampai ke tahap yang berlebih-lebihan..


Dalam hal seperti ini, Abdullah bin Mas'ud pernah berkata : Di akhir zaman nanti banyak orang yang kaya raya pergi ke Mekah tanpa suatu sebab (tujuan syarie). Perjalanan mereka ke sana menjadi mudah sekali dan rezekipun melimpah ruah. Malangnya mereka kembali dari Mekah dengan tangan kosong. Tidak ada pahala atau ganjaran yang mereka dapatkan..


Diharap kita dapat muhasabah diri kita dan mengambil iktibar dari apa yang telah dijelaskan. andai satu hari kita telah diseru oleh Allah dan dapat mengerjakan ibadat haji, beringatlah bahawa tujuan kita adalah untuk mencapai keredhaan Allah. Gunakan peluan yang ada sebaik-baiknya. Bagi semua jemaah haji yang sedang menunaikan rukun Islam kelima ini, moga sentiasa diberi kesihatan yang baik, selamat pulang ke tanah air dan mendapat haji yang mabrur..wallahua'lam...

Tuesday, October 27, 2009

Antara Embun dan Mentari...

Embun dan Mentari.


Dinihari yang sunyi dan sepi,
Menjengah lorong alam
Kicauan unggas teman setia
Bersama siulan angin yang gemersik
Kala itu embun menitik
Pada dedaunan yang sedia menadah kasih

Cahaya mentari muncul kini
Derap langkah laluan disusuli
Terik mentari membasahkan keringat
Kering tekak bisa bertahan
Logamaya memancar
Mengerdip mata

Embun dan mentari
Itulah laluan ilmu
Kala dingin menggigit anggota
Kala terik membara jiwa
Dua unsur berbeza
Punya satu rahsia
Lumrah kejadian alam

Embun dan mentari
Bukan sekadar hiasan alam
Ciptaan maha Agung
Penuh dengan silangkata
Belajarlah menyelidiki
Laluan ilmu yang terhampar
Agar dirimu tak rebah
Pada jurang kegagalan.

Monday, October 26, 2009

kemerduan alunan Al-Quran

video

sekadar ingin berkongsi...

ketika ana mendengar alunan ayat suci Al-Quran yang diperdengarkan oleh si kecil ini,hati ana dihimpit rasa sayu dan syahdu.alangkah merdu alunan bacaan si cilik ini...

Hati ana lantas tercuit,betapa indah jika ana juga dapat mengalunkan bacaan semerdu itu.sungguh kerdil rasanya diri ana.terlalu banyak kekurangan dan kelemahan.namun,ana bersyukur setidak-tidaknya ana masih diberi perlindungan daripada perkara-perkara yang boleh merosakkan dan masih dapat membaca Al-Quran dengan baik.insyaAllah,ana berhasrat untuk terus memperbaiki dan mempertingkatkan bacaan ana. Ana juga berdoa agar sentiasa dijauhi daripada perkara yang tidak elok,na'uzubillah...

Doa ana juga pada semua sahabat dan keluarga ana, mga kita sentiasa menjadikan Al-Quran itu sebagai sahabat karib kita. Malah lebih dari itu, Al-Quran adalah pegangan dan menjadi panduan dalam kita melalui liku-liku kehidupan di dunia ini. Bacalah setiap hari walaupun sedikit. Alunkanlah ayat-ayat dan kalimah yang suci itu dengan hati yang ikhlas. Percayalah, dengan membaca Al-Quran berlandaskan keikhlasan dan dengan sepenuh hati, insyaAllah ketenangan akan dapat kita rasai dalam segenap ruang hati kita. kekusutan yang membelenggu diri akan terlerai.

Justeru itu, BACALAH...Kalamullah,kitab suci Al-Quran..wallahu'alam.

Saturday, October 24, 2009

Harapanku...



Bismillahirrahmanirrahim...


Ya Allah,Izinkan daku menjadi sekuntum bunga,Yang dihiasi dengan kelopak akhlaq mulia,Harum wanginya dengan ilmu agama,Cantiknya kerana iman dan taqwa,

Namun keindahan zahirnya ku simpan rapi,Biar menjadi rahsia yang kekal abadi,Bukan perhatian mata ajnabi,Yang menjadi punca fitnah hati,


Ya Allah,Timbulkanlah duri yang memagari diri,Agar diriku terpelihara dari noda duniawi,Yang akan menghilangkan keharuman sejati,Yang akan memudarkan kecantikan diri,

Disebalik kekurangan yang tercipta,Bukanlah alasan untuk bermuram durja,Kerana setiap yang tercipta ada hikmahnya,


Izinkan ya Allah agarku menjadi permata,Tetap menyinar walau di lumpur hina,Tetap berharga walau dimana saja,Buat ummah dan juga keluarga,Izinkan daku menjadi seindah mawar berduri,Yang menjadi impian setiap muslimah,Yang indahnya bukan untuk lelaki,Tapi permata buat yang bernama suami...


(”,) Amiin (”,)

ImTihan!!!


assalamualaikum w.b.t


pertama kali menulis dlm laman blog ini.sudah lama sebenarnya diri ini ingin membuat blog sendiri. baru sekarang impian tersebut tercapai,alhamdulillah...harap2 dapat la meneruskan laman ini selagi diberi kekuatan dan kemampuan...


menjengah masa yang terus berjalan,kini sampai masanya kita di penghujung perjalanan bagi semester ini. buat sahabat2, sama ada di satu bumbung pengajian ataupun tidak kita akan menghadapi peperiksaan akhir bagi semester ini.daku yakin di kala ini,pelbagai rasa bertamu dan mengocak hati kita,bukan? biasala tu, bile nak exam ni...mcm2 benda nak kita bace,ingat dan faham...x kurang juga yg nak dihafal...


namun,walau ape pn,harapan dan doaku semoga kita sama2 berusaha dengan tekun dan yakin agar dapat mencapai apa yang telah kita tetapkan. yang perlu diingat,usaha dan terus berusaha serta tawakkal kepada Allah mga2 dipermudahkan segala urusan kite,diterangkan dan dibersihkan hati supaya dpt menerima ilmu dengan mudah serta diberi kekuatan agar kita dapat menghadapi imtihan dengan baik hingga akhirnya..


sebelum kata bertemu noktah, xlupa juga buat adik tersayang yang turut akan menghadapi SPM pd thn ini,semoga berjaya mencapai cita2mu...


akhir kalam,bitaufik wannajah 'ala imtihan!!^_^