Tuesday, December 21, 2010

Ujian Dahsyat Terhadap Iman...


Assalamualaikum W.B.T...

Iman secara harafiah dalam Islam bererti percaya kepada Allah. Orang yang beriman ditakrifkan sebagai orang mukmin. Perkataan iman yang bererti 'membenarkan' itu disebut dalam Al-Quran, antaranya di dalam surah At-Taubah : 62 yang bermaksud :

"Dia (Muhammad) itu membenarkan (mempercayai) kepada Allah dan membenarkan kepada orang yang beriman."

Takrif iman menurut istilah syarak ialah seperti yang diucapkan oleh Ali bin Abi Talib r.a yang bermaksud, "Iman itu ucapan dengan lidah dan kepercayaan yang benar dengan hati dan perbuatan dengan anggota." Oleh yang demikian, dapatlah diterjemahkan bahawa iman ialah membenarkan dengan hati, menyatakan dengan lisan dan melakukan dengan anggota badan. Dalam skop yang lebih luas, iman adalah kepercayaan atau tasdiq yang kukuh melalui pengucapan lidah dan keyakinan dalam hati terhadap Allah, kepercayaan kepada Rasul, kepercayaan kepada malaikat, kepercayaan kepada kitab-kitab, kepercayaan kepada hari akhirat dan lepercayaan terhadap qada' dan qadar, baik dan buruk daripada Allah S.W.T


Iman adalah aset rohani manusia yang tidak ternilai harganya. Tinggi atau rendahnya martabat manusia di sisi Allah ditentukan dengan kadar keimanan yang ada pada diri masing-masing. Siapa yang paling kuat dan sempurna imannya, maka dialah yang paling mulia pada pandangan Allah. Keimanan yang kuat itu mahal harganya. Ia tidak mungkin diperoleh begitu sahaja tanpa berhadapan dengan perjuangan yang sukar. Dalam melewati kehidupan di dunia yang hampir di penghujungnya, dapat kita lihat bermacam-macam perkara dan kejadian yang boleh menggugat keteguhan serta keutuhan iman setiap daripada kita. Sebagaimana yang diriwayatkan dalam hadis berikut yang bermaksud : Daripada Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda :

" Bersegeralah kamu beramal sebelum menemui fitnah (ujian berat terhadap iman) seumpama malam yang sangat gelap. Seseorang yang masih beriman di waktu pagi kemudian di waktu petang dia sudah menjadi kafir atau (Syak Perawi Hadis) seseorang yang masih menjadi kafir.Ia telah menjual agamanya dengan sedikit dari mata benda dunia."

-Hadis Riwayat Muslim-


Hadis ini menerangkan kepada kita betapa dahsyat dan hebatnya ujian terhadap iman seseorang di akhir zaman. Seseorang yang beriman di waktu pagi, tiba-tiba dia menjadi kafir di waktu petang. Begitu pula dengan seseorang yang masih beriman di waktu petang,tiba-tiba pada esok paginya telah menjadi kafir. Begitu pantas dan cepat perubahan yang berlaku. Iman yang begitu mahal boleh gugur di dalam godaan satu malam atau satu hari sahaja, sehingga ramai orang yang menggadaikan imannya kerana hanya hendak mendapatkan sedikit harta benda dunia. Dunia lebih dicintai di sisi mereka daripada iman. Menurut riwayat Ibnu Majah, beliau menambah :

" Kecuali orang yang hatinya dihidupkan Allah s.w.t deng
an ilmu. dalam hadis lain pula, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :

"Sesungguhnya bagi setiap umat itu mempunyai ujian dan ujian bagi umatku adalah harta kekayaan. - Riwayat At-Tirmizi -

Daripada hadis ini, jelas bahawa ujian terbesar kepada umat Muhammad adalah ujian berupa harta dan kekayaan. Dengan harta benda dan kekayaan menyebabkan banyak di antara manusia yang tergelincir daripada prinsip dan akidah Islam serta tidak dapat mempertahankan diri sebagai Muslim bermaruah tinggi dan berakhlak mulia. Mudah-mudahan Allah s.w.t menjadikan kita di antara orang yang berilmu dan mengamalkan ilmunya. Justeru dengan itu Allah s.w.t akan menyelamatkan iman kita dari ujian yang dahsyat ini.

Wallahua'lam...


Ujian dahsyat terhadap iman,
hampir menggoncang asas pegangan,
di pagi petang di kiri kanan,
iman di dada jangan lepaskan.

Jangan dijual agama suci,
walaupun harga mahal sekali,
simpanlah ia di sanubari,
untuk bekalan menuju mati.

No comments:

Post a Comment