Thursday, December 2, 2010

Aku Hairan...

" Wahai anak Adam, aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kematian tetapi masih bergembira.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap hari perhitungan tetapi dia masih mengumpulkan harta.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kubur tetapi masih ketawa.

Aku hairan kepada mereka yang yakin terhadap kehidupan di akhirat tetapi dia masih beristirehat.

Aku hairan terhadap mereka yang yakin terhadap dunia dan kemusnahannya, tetapi dia masih tenang dengannya.

Aku hairan kepada mereka yang alim kepada lidahnya tetapi jahil pada hatinya.

Aku hairan kepada mereka yang sibuk bersuci dengan air tetapi hatinya tidak suci.

Aku hairan kepada mereka yang sibuk dengan keaiban orang lain, tetapi dia lupa terhadap dirinya sendiri.

Aku hairan kepada mereka yang sesungguhnya mengetahui bahawa Allah itu mengawasinya, tetapi dia masih boleh melakukan maksiat atau mereka yang mengetahui sesungguhnya dia akan mati keseorangan, akan memasuki kubur keseorangan dan akan dihitung keseorangan tetapi masih jinak dengan manusia.

Ketahuilah, tiada Tuhan melainkan Aku dan sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba dan utusan-ku..."

(Petikan Hadis Qudsi, Kitab Imam Al-Ghazali : Al-Mawa'iz Fil Alhadis Al-Quran )

Semoga dijadikan sebagai iktibar dan pengajaran. Pesanan buat diri ana sendiri & sahabat2...

Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment