Thursday, January 14, 2010

InsyaAllah,we'll be there!

Assalamualaikum w.b.t

13 Januari 2010 yang lalu, ana bersama-sama dengan ahli majlis tertinggi Kelab Rakan Pustaka telah menerima kunjungan ukhwah daripada Friends of Information Resources Centre (FIRC) UPM. Kunjungan mereka ke Perpustakaan Tuanku Bainun UPSI ini merupakan sebuah lawatan ilmiah dalam mencari dan berkongsi idea-idea yang dapat digunakan bagi menguruskan dan melaksana program dan aktiviti kelab serta perpustakaan.



rombongan seramai 22 orang itu sampai di perkarangan perpustakaan pada jam 10.15 pagi. seterusnya, ana dan rakan-rakan mengiringi mereka ke bilik mesyuarat utama di aras 4 perpustakaan. Agenda pada hari itu diisi dengan slot pengenalan kepada Perpustakaan Tuanku Bainun dan juga Kelab Rakan Pustaka, seterusnya kepada pengenalan kepada FIRC. Tidak ketinggalan juga,sesi ta'aruf di antara AJK tertinggi kelab kami dan juga FIRC.




hasil daripada pembentangan dan sesi diskusi tersebut, diakui banyak pengetahuan serta idea-idea baru yang dapat kami kongsi bersama. Apa yang menarik bagi ana ialah Karnival yang bakal mereka adakan pada 21-25 Februari ini. Karnival ini di samping bertujuan merapatkan jalinan ukhwah dengan sahabat dari IPTA yang lain dilihat sebagai salah satu alternatif terbaik bagi menarik minat pelajar untuk mendekati perpustakaan yang sememangnya kaya dengan khazanah ilmu pengetahuan. Ana tidak pernah lupa dengan kata-kata salah seorang pensyarah ana, perpustakaan ibarat rumah keduanya.

Perjalanan program mereka juga sangat menarik. Terpegun ana tatkala mendengar apa yang disampaikan oleh Pengarah Projek tersebut. Tokoh yang dijemput khas dalam sesi bual bicara juga bukan calan-calang orangnya seperti datuk Syeikh Muzaffar Syukor, angkasawan negara, Dato' Tony Fernandes iaitu CEO Air Asia dan beberapa orang lagi. Banyak juga aktiviti yang mereka adakan antaranya pertandingan catur,di mana pemenangnya akan disenaraikan dalam ranking Malaysia!menarik bukan? Word Wits bagi mereka yang berbakat dalam penghasilan cerpen, Tayangan Filem, permainan tradisional, serta pameran.

Barisan MT Kelab Rakan Pustaka UPSI & FIRC UTP

Rasa kagum menyelinap dalam diri ana kerana baru setahun jagung penubuhan kelab mereka, namun mereka berjaya dan mampu untuk melaksanakan program sebegini. Tahniah ana ucapkan. Harapan ana agar kami dapat terus mengekalkan ikatan ukhwah dan jalinan kerjasama ini dalam memperbaiki dan mempertingkatkan kualiti kelab masing-masing. Apa yang pasti, semua rakan-rakan ana seperti mendapat semangat yang baru! Alhamdulillah...perkembangan positif..=) Dan insyaAllah, kami akan cuba membalas lawatan yang telah mereka adakan. Dengar khabar juga pelajar dari IPTA lain juga dijemput. Mungkin ini akan menjadi platform untuk kita berkongsi dan saling bertukar idea dan pendapat. InsyaAllah,we'll be there...=)



No comments:

Post a Comment