Saturday, January 23, 2010

tabahlah, wahai ayah...

Assalamualaikum w.b.t..
Satu lagi coretan kisah dalam hidup ana. Panggilan dari ibu memberitahu ayah ana berada di hospital menyentap tangkai hati ana. Keadaannya kakinya semakin lemah pada waktu itu,sehingga tidak mampu berjalan. Sudah 3 hari berada di hospital, baru ana diberitahu berita ini. Semua ini atas permintaan ayah ana yang tidak mahu anak2nya risau. Terima kasih jua kuucapkan pada ibu yang tetap memberi perkhabaran ini.
Lalu, selepas tamat kelas jam 10 pagi td,ana terus pulang dan bersiap pulang ke kampung. Tepat jam 11.30 bas yang ana naiki mula meluncur di lebuhraya menuju ke destinasi. Sepanjang perjalanan, hanya ingatan terhadap ayahanda tercinta melintas di fikiran,lantas doa kutitipkan untuk kesejahteraannya. Jam 2 petang, dari terminal bas ana menuju ke hospital bersama ayah saudara ana.
Setibanya di hospital, kaki ana bergerak menuju ke wad 326. Melihat keadaan ayah pada ketika itu, sudah cukup membuatkan hati ana sebak. Semakin susut dan kelihatan lemah. Syukur dipanjatkan kerana dia masih mengenali ana. Menurut ayah suadara ana, ketika mula2 dimasukkan ke hospital, dia seperti tidak dapat mengingati dan mengenali orang yang datang menziarah, hatta adik beradiknya sendiri. Tambah hiba saat mendengar dia juga turut menitiskan air mata melihat keadaan ayah ana. Rupanya, penyakitnya turut memberi kesan pada ingatan serta penglihatannya. Air mata yang ingin jatuh, cuba ana tahan semahu-mahunya saat memapah ayah untuk berjalan.
Ayah, telah banyak jasamu terhadap ana, abang dan adik. Pengorbananmu mendidik,membesarkan dan berkorban masa dan tenaga mencari rezeki demi kemaslahatan hidup keluarga tidak dapat dibalas, walau dengan wang yang berjuta.Dalam keadaan dirimu yang tidak sihat, ayah masih sanggup menjaga atok yang juga sudah uzur. Keadaan dirimu tidak kauhiraukan demi menjalankan tanggungjawabmu sebagai anak. Ayah, maafkan ana kerana tidak dapat berada di sisi ayah,lantaran diri ana yang terikat dengan tanggungjawab ana di menara gading. Namun, tetap ana cuba mencari ruang yang ada memberikan sedikit khidmat, yang sudah semestinya tidak mungkin dapat dinilai dengan jasamu.
Ayah, kudoakan dikau tabah dan redha dalam mengahdapi ujian Allah ini. Sesungguhnya, Allah tidak akan membebankan hamba-Nya dengan dugaan yang tidak mampu ditanggung oleh kita. Segala dugaan yang diberikan untuk menguji keimanan dan ketakwaan kita pada-Nya, yang patut kita ingati bukan hanya ketika ditimpa musibah. Pada-Mu Ya Allah, kumohon agar diberikan kekuatan pada ayahku, diberi kesembuhan dan kesihatan yang baik padanya. Hanya pada-Mu, kumemohon. Ya Rabbal 'Alamin...


Father...

When I need real understanding,
When I need someone to care,
When I need someone to guide me

A FATHER is always there

Thank you Father,
For your comfort and encouragement,
Whic means so much to me,
In my way to growing up...

1 comment: