Saturday, November 21, 2009

Merindukan Allah S.W.T



Cinta...adalah perpautan jiwa seseorang terhadap sesuatu yang dipandang dapat melazatkan atau membahagiakan. Jika perpautan itu lebih kuat, hal itu dinamakan rindu sehingga seseorang rela menjadi hamba kepada kekasihnya, sanggup mengorbankan segala yang dimiliki demi kekasihnya. Masih ingatkah kita pada kisah Zulaikha ketika teramat mencintai Yusuf as sehingga sampai ke puncak kerinduan? Dia rela mengorbankan segala harta dan kecantikannya. Dia memiliki emas permata kalung dan leontin serta tujuh puluh unta. Namun, semua itu sanggup dikorbankan demi cintanya kepada Yusuf as...Dia lupa segalanya selain Yusuf kerana kerinduannya yang terlalu dalam. Jika menghadap ke langit, seolah-olah nama 'Yusuf' itu tertulis pada bintang-bintang.

Diceritakan bahawa ketika Zulaikha telah beriman dan telah menjadi isteri Yusuf as, dia suka menjauhi Yusuf. Dia lebih suka menyepi untuk beribadah serta terus beribadah. Ketika Yusuf memanggilnya ke bilik di siang hari, Zulaikha menolak sehingga malam tiba. Apabila Yusuf memanggilnya di malam hari, dia menundanya sampai menjelang siang. Berkata Zulaikha, "Wahai Yusuf, dahulu aku menyintaimu sebelum mengenali Dia. Kini, setelah aku mengenali-Nya, tiada lagi cinta selain untuk-Nya dan aku tidak perlukan penggantinya..."

Yusuf as kemudian berkata, "Sesungguhnya Allah telah memerintahkanku untuk demikian dan Dia mengkhabarkan bahawa Dia hendak mengeluarkan dua orang putera dari rahimmu yang keduanya akan Dia jadikan Nabi." Mendengar perkhabaran itu, Zulaikha lantas berkata "Jika Allah memerintahkanmu demikian dan menjadikan aku sebagai 'jalan' untuk itu, maka aku mentaati perintah Allah..." Kemudian dengan suka hati dia melayani Yusuf.




Abu Tawwab telah bersyair menyebutkan tanda seorang Mubib:


Janganlah engkau tertipu.
Seorang kekasih punya tanda.
Punya hadiah untuk kekasihnya.
Pahit bala-Nya dirasa nikmat.
Diterima gembira apa pun yang Dia perbuat.
Tidak diberi pun tidak mengapa.
Kefakiran dianggap penghormatan saja.
Kau lihat keinginannya.
Hanyalah mentaati kekasihnya.
Kau lihat mukanya berseri.
Hanya Dia yang ada di hati.
Dia taat segala ucapan-Nya.



wallahua'lam...

Diolah dprd terjemahan kitab Mukashafah Al-Qulub...

No comments:

Post a Comment